Nieuwsbrief
← Vorige
Week van Gezond Binnen
Week van Gezond Binnen
Dit jaar organiseren de Vlaamse Logo’s en Departement Zorg samen de 'Week van Gezond Binnen’ van 11 tot 15 november.
Gemiddeld brengen we 85% van onze tijd binnenshuis door. Het is daarom niet verrassend dat gezonde binnenlucht belangrijk is, vooral voor ouderen, kinderen en andere kwetsbare groepen die hiervoor gevoeliger zijn.
Gedurende de Week van Gezond binnen willen we de aandacht vestigen op het belang van gezonde binnenlucht en iedereen oproepen om actie te ondernemen.
Voor wie?
De algemene bevolking, ouderen, kinderen, maatschappelijk kwetsbare groepen
Wie kan hiermee aan de slag?
Lokale besturen, OCWM’s, woonzorgcentra, woonmaatschappijen, wijkgezondheidscentra, scholen, kinderopvanginitiatieven, zorginstellingen, ...
Waarom?
Gezonde binnenlucht is cruciaal voor een goede gezondheid. Structurele problemen van een woning of gebouw, en onaangepast bewoners- of gebruikersgedrag kunnen zorgen voor ongezonde binnenlucht. Gelukkig kan je al heel wat bereiken door het gedrag van de bewoner of gebruiker bij te sturen.
Praktisch
Draag de boodschap van de Week van Gezond Binnen mee uit door:
· De website www.gezondbinnen.be waarop alle adviezen en tips handig gebundeld staan mee bekend te maken;
· Een algemeen infoartikel, leuk vormgegeven sociale mediaberichten en een informerende video te verspreiden via jouw kanalen;
· Een infoartikel over een specifiek thema (CO, asbest, houtstook, passief roken, gezond schoonmaken,..) te verspreiden via jouw kanalen;
· De e-mailbanner te gebruiken;
· Een affiche op te hangen om duidelijk te maken dat je werkt aan een gezonde binnenlucht
· De laagdrempelige infofiches (Geef lucht aan je huis, Weg met schimmel, Schimmel: niet in mijn huis, Binnen roken is nooit oké, Hou je huis gezond, kies bewust) te gebruiken tijdens huisbezoeken of gesprekken;
Een overzicht van alle beschikbare communicatie- en andere materialen vind je via deze link.
Onderneem acties gericht naar jouw doelgroep:
In deze inspiratiegids vind je heel wat acties die je naar specifieke doelgroepen kan ondernemen.
Het Logo zet je op weg
Wil je meer weten, materialen bestellen of een actie op poten zetten? Neem contact op met jouw Logo.